Resepi Ayam Masak Kicap sempoi

Resepi Ayam Masak Kicap sempoi




Hiii assalammualaikum dan salam sejahtera semua..
Semoga sihat-sihat semua hendaknya ye.
Sekarang musim penyakit kaki,tangan dan mulut kan?. ermmm takut bila dengar.
Pengalaman satu kali untuk anak yang sulung, cukup lah, tak nak kali kedua atau seterusnya, minta dijauhkan.
Demam, batuk, seleseme, muntah-muntah dan cirit birit baru lepas menyerang ketiga-tiga anak saya. Jangkitan secara berturutan.dah nenek dah rupa saya lah waktu itu. Dengan tak cukup tidur, dengan nak maintainkan kebersihan dalam dan luar rumah. Siap berdoa, ya allah, ko bagi la panas sampai ke petang, sebab nak jemur semua bantal,selimut, tilam semua ni.
Alhamdulillah. Anak-anak kembali pulih sihat seperti biasa. Lepas anak-anak dah sihatkan, biasalah, ibunya pulak.melepek, demam dan sakit sendi-sendi.hehehehehehehe, poning kepala suami den.tak dapek den nak nolong oi…
Amalan yang saya buat masa anak-anak,suami atau diri saya sendiri kene jangkitan.
Rebus air bali bersama daun pandan, potong bawang merah tu, Letak sekeliling kawasan pesakit-pesakit duduk atau berehat.hehehehehehe.dan pengudaraan. Yang paling penting untuk saya. Tak ada selera nak makan pun, saya akan paksa anak-anak,atau suami termasuk lah diri saya sendiri, untuk telan juga makanan atau air yang manis-manis, tapi bukan lah manis macam air berkabonat tu. Supaya ada tenaga.
Ok lah dah panjang sangat rasanya cerita saya ni, jom kita tengok resepi

Ayam masak kicap versi koboi.

Makan untuk 5orang ya.
2 dewasa, 2 kanak-kanak dan baby

Bahan-bahan :

6 ketul ayam
1 sb ketumbar biji
1 sb jintan manis
2 inchi kunyit hidup
1/2 sk garam halus
1 biji bawang besar ( dihiris-hiris )
1/2 cawan kicap manis( saya pakai kicap jalen)
Minyak untuk mengoreng secukupnya.

Cara membuatnya :

Tumbukkan kunyit hidup tadi bersama ketumbar biji, jintan manis, dan garam, sehingga lumat.
Dan gaulkan keatas 6 ketul ayam tadi. Perapkan dalam 15minit jek, sebab saya nak cepat.
Panaskan minyak masak, bila minyak dah panas, masukkan ayam-ayam tadi dan goreng sehingga masak.
Bila ayam-ayam tadi dah masak, keluarkan sedikit minyak gorengan ayam tadi,tinggalkan dalam isipadu yang sangat kecil, untuk layurkan bawang besar yang dah kita hiriskan tadi. Bila dah naik bau bawang, masukkan lah kicap manis tadi. Biarkan dalam 5 minit. Dan siapppp……
Boleh lah dihidangkan dengan nasi panas dan ulam-ulaman.

Andai ada diatara anda yang suka kan pedas, hiriskan lah cili padi atau cili merah, dan masukkan dalam ayam tadi.
Peringatan ya, jangan tambah lagi garam dan gula, sebab garam dah tersedia terperap dalam ayam tadi, gula ? dah tersedia ada dalam kicap manis kita tadi ya.
Inilah masakkan yang paling di gemari oleh anak-anak dan suami saya.
Ayam masak kicap versi koboi.

Selamat mencuba semua…, masakkan ini, akan bau wangian rempah-rempah biji tadi. Betul…tak percaya, cubalah, dengan goreng ayam jek, Hamboi, lapau perut tengok ayam didalam kuali.


No comments:

Post a Comment

Adbox

@templatesyard