Gigi Geraham Atas ku Berlubang & Sakit Le...

Gigi Geraham Atas ku Berlubang & Sakit Le...

Hai Assalammualaikum & salam sejahtera kepada Pembaca...

Malam ini tidak lalu dan lena untuk tidur,Dah tiga hari menahan yang teramat sakitnya.
Gigi geraham atas ini  dan dah memang berlubang, tapi tak menunjukkan tanda-tanda bakal sakit yang teruk.
Aku tahu apa punca dia sakit? datangnya pun dari tabiat aku yang suka korek dan sedut untuk keluarkan sisa-sisa makanan yang tinggal.
Masa mula-mula buat, seronok, sedap, syok sebab segala baki terkeluar, lega rasanya.
Tanda-tanda awal yang aku mula perasan, bila aku tak boleh lagi makan benda yang datang dari peti ais @ minuman yang ada ais cube tu, Dia punya ngiluuuuu, jangan tanya, sampai buat aku menyampah dan pantangkan untuk diri aku ambil ais @ minuman sejuk.


Gigi Geraham Atas ku Berlubang & Sakit Le...
yang keduanya, mula rasa berdenyut-denyut, aku boleh tahan lagi.
yang ketiga , hilang keupayaan aku untuk terus mengunyah dengan jayanya di bahagian gigi-gigi disebelah kiri.Bila mengunyah dia akan sakit yang teramat.
Jadi kenikmatan aku untuk mengunyah dengan cepat telah diambil, Kenapa aku kene kunyah makanan dengan cepat? sebab ALISHA, anak aku yang bongsu, yang tak boleh tak nampak kelibat aku, dia akan menangis macam orang pukul dia.
ALISHA adalah satu-satunya anak bongsu aku yang berperangai lain dari abang dan kakak nya.
Mulut Ibu kan, Naluri seorang ibu, Aku kerap kata pada suami, Anak kita yang bongsu ini rasanya dia akan lain macam.Memang sah,Tepat,Padat, Dia memang lain macam.
Aku nak cabut gigi pun risau,bukan risau sebab sakit, Risau kalau dia meraung macam orang kene pukul dekat luar bilik rawatan nanti, Alisha Tak nak dengan ayahnya, dengan semua orang lah dia memang tak kan nak.
IKHTIAR  yang aku cuba lakukan pada AWALAN adalah dengan sumbatkan pati minyak gamat kedalam gigi geraham yang berlubang tadi dengan kain, dan sapu kan sekitar kawasan luarnya.
ok sikit la, tapi aku topup lagi dengan berkumur  air garam, Nak tahu apa rasa? berdenyut-denyut yang kencang oiii......, bergoncang akal aku , sebab aku fikir, apa lagi ikhtiar nak aku buat kan sementara nak tunggu suami aku balik dari kerja. aku tunggu bukan sebab untuk ke doktor, sebab nak minta rehat , yela, anak-anak kami kecil lagi, kami berlima tinggal sendiri tanpa ahli keluarga yang dekat di sekeliling  kami.
Cara ketiga , aku gigit dan letakkan dilidah untuk kayu cengkih, orang tua kata elok, hilangkan kuman dan kuatkan gigi.
Gigi Geraham Atas ku Berlubang & Sakit Le...
Jawapan nya untuk semua ikhtiar diatas, agak membantu la, untuk bertahan hingga keesokkan harinya, Tapi jangan lupalah kan, cepat-cepat serah diri kepada doktor gigi untuk tindakkan susulan samada Tampal atau cabut, and i thing, i will choose for tampal, sebab after ku cabut gigi ku tak kan tumbuh baru, sebab dah pencen untuk proses pertumbuhan. Ini baru plan, untuk tampal, jika doc kata gigi ku tak kritikal la kecederaan pada sarafnya.
Pengalaman Dan pengajaran yang aku dapat, Adalah, jangan malas berus gigi before tidur, And kurangkan ambil makanan dan minuman yang manis melampau.
sebab saya penggemar coklat, aiskrim and Tea tarik. Banyakkan pengambilan sayur-sayur dan buah-buahan.
ha.... ubat gigi pun mainkan peranan juga,diri aku sebelum kehidupan alam rumah tangga ini, aku telah diajar untuk mengunakan ubat gigi yang khusus yakni dari Elken la, dan dari Zulianz.Sebab memang terbukti, dulu aku susah untuk rasa ngilu dan sakit gigi ini.....
ermmmm jadi, secara tambahan, Ubat gigi ,cara berus gigi, dan pemakanan harus diteliti, sebelum diserang dengan kuman penyebab sakit gigi dan berlubangggg....
sama-sama lah kita merawat sebelum terpaksa untuk mendapatkan rawatan.

thank you....


No comments:

Post a Comment

Adbox

@templatesyard